رامین معمار

از وبلاگ

تمهیداتی در معماری ایران به کار رفته، که از نظز صوتی قابل توجه است.

ضبط موسیقی

علاقه به ماندگاری و دیرپایی صوت از روزگاران کهن جزو آرزو های بشر بوده است.

دانشمندان از دیرگاهان در جست وجوی کشف شیوه هایی بوده اند،

که بتوانند اصوات طبیعت و حتی آواهای گفتار را بطور مصنوعی تولید و ضبط کنند،

در برخی از معماری ایرانی تمهیداتی به کار رفته است.

که از نظز صوتی شایان توجه است.

مسجدی که در زمان شاه عباس در اصفهان ساخته شد.

محوطه زیر گنبد بزرگ مسجدی که در زمان شاه عباس اول و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان ساخته شده است،

طوری طراحی شده که هرگاه  در وسط محوطه ی زیر گنبد، صوتی تولید کنیم؛

چندین بار پژواک آن را از دیواره های کاشی کاری شده ی حول دایره ی عظیم زیر گنبد، خواهیم شنید.

وقتی منبع صوت که باید دقیقا وسط محوطه ی زیرگنبد بزرگ جنوبی مسجد قرار گیرد، ایجاد صوت کند،

امواج صوتی به سطح دیواره های حول دایره ی عظیم زیر گنبد برخورد می کند و بازتاب آن به دیواره های دیگر منعکس می شود.

از انجا که سطوح دیواره های اطراف سخت محکم و سطح آن کاشی است.

انرژی منعکس شده نسبتا زیاد است و مقدار ناچیزی از انرژی صوتی موج تابش، جذب می گردد.

غالبا منبع تولید صوت که توسط بازدید کنندگان به کار برده می شود،

کف زدن یا ضربه های کف کفش بر مرکز سطح سخت محوطه زیر گنبد است،

که از همان مرکز نیز پژواک های صوت از دیواره ی گنبد به گوش می رسند.

سطوح مذکور که ایجاد بازتاب و پژواک می کنند، از نظر فاصله نسبت به مرکز، به نسبت متساوی ساخته شده اند.

هر اندازه صوت حاصل از منبع صوتی از نظر زمانی (امتداد) کوتاه تر و تیزتر باشد،

یعنی صوت، واجد فرکانس های بالای محدوده صوتی باشد، پژواک آن مشخص تر خواهد بود.

به این سبب کوبیدن کف دست یا ضربه ی کف کفش به سطح زمین پژواک های مشخصی تولید می کند.

اولین دستگاه ضبط صوت
اولین دستگاه ضبط صوت

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر بدانید : دستگاه ضبط صوت

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of