رامین معمار

از وبلاگ

نشانه های خط موسیقی ، نام نت ها، خط حامل، و کاربرد آن

نشانه های خط موسیقی ، 

هنر موسیقی ، دارای این خصیصه است که به یاری خطی ویژه به نام ((خط موسیقی)) می توان آن را ثبت کرد،

زبانی بین المللی که سرتاسر دنیا آن را می شناسند.

که همان نشانه های خط موسیقی هستند.

((مثلا اگر قطعه ای در ژاپن نوشته شود، در ایران، و هر جای دیگری ، موسیقی دانان می توانند آن را بخوانند.))

این خط کم و بیش مانند هر خط دیگر، از نشانه های قرار داری استفاده کرده

و همانند آن ها رو به تکامل رفته است.

از این رو علاقه مندان به موسیقی ناگزیرند این نشانه های را بشناسند.

تا رفته فته به خواندن این خط اگاهی و تسلط یابند.

نام نت ها

برای همه صدا های موسیقایی، فقط هفت نام وجود دارد.

این نام های هفتگانه در برخی کشورهای غربی با کلمات تک هجایی و در برخی به صورت الفبایی به شرح زیر تلفظ می شوند.

Do          Re          Mi          Fa          Sol          La          Si

قابل توجه: در زبان فارسی نیز از نام گذازی هجایی برای زبان موسیقی استفاده شده است.

در واقع نام گذاری هجایی با نت ((دو)) و نام گذاری الفبایی از نت ((لا)) شروع میشود.

در نظام های قدیمی تر((هجایی))، به جای ((دو))، هجای ((اوت)) بکار می رفته است.

حتی در برخی از روش های نت خوانی جدید هم هجای ((سی)) را ((تی)) می گویند.

باید بدانید، که فاصله ی بم ترین تا زیرترین پهنه ی اصوات موسیقی، متجاوز از ۶۰ صوت است.

در حالی که نت ها فقط هفت نام دارند. شاید این پرسش به وجود بیاید،

که آن ۵۳ تای دیگر چه می شوند. باید گفت:

پس از هفتمین نت ((سی)) دوباره این هفت نت تکرار می شوند.

این روند با توجه به محدوده یه صوتی ساز ها متفاوت است.

مثلا وقتی که می گویند، پیانو حدود ۷ اکتاو دارد،

در واقع هفت بار و چیزی بیشتراین الفبا در پیانو بکار رفته است.

ولی بسامد تکرار شده در هر بار، دو برابر دفعه ی قبل می شود.

به این دو نت همنام که فقط بسامد آن ها تغییر کرده است، اکتاو گفته می شود.

حامل

برای آن که نت های موسیقی را، در دور های پی درپی که پیشتر نشان داده شد.

بتوان به خط موسیقی، خطوطی به کار برده می شود، به نام پنج خط حامل، ((حامل))

حامل، در ساده ترین و معمولی ترین کاربرد خود، عبارت است.

از پنج خط موازی با فواصل مساوی. حامل پنج خطی، دارای یازده محل برای جا دادن نت های موسیقی است.

پنج محل روی خط ها، چهار محل میان خط ها، یک محل پایین و یک محل بالای حامل

حامل، از نشانه های موسیقی

 

 

.با توجه به ترتیب بالا روی هر حامل می توان یازده نت جای داد.

رابطه ی بین نام نت ها و جایشان رو حامل قردادی است.

به این ترتیب، جایی رو روی حامل مشخص می کنند.

و آن را مبدأ در نظر می گیریند.

و یکی از نت های هفت گانه را در آن جا قرار می دهند.

و بقیه ی نت ها را از مبدأ حساب میکنند.

در ارتباط با این موضوع در آینده بیشتر بحث خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:

هنر رنسانس

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of